Quant val el teu despatx professional?

Per Juan Bermúdez
Traduït per Xènia Giménez
Barcelona

 

Un despatx professional tindrà un valor econòmic més gran per a un tercer interessat com menys imprescindibles siguin els socis. El dia que abandonin el vaixell, els clients, el principal actiu de tot despatx professional, segur que es plantejaran la seva continuïtat si no hi ha una segona línia professional capaç de seguir l’activitat sense la figura del seu fundador i creador, mantenint la mateixa qualitat i servei.

En els processos actuals de valoració en què estem participant, aquesta és una de les primeres preguntes que plantegem en les entrevistes inicials. En funció de la resposta dels socis, ponderem l’operació amb un coeficient corrector a la baixa o a l’alça.

Més enllà del grau de dependència del soci o socis fundadors, hi ha altres factors que són rellevants en els processos de valoració de despatxos.

En primer lloc, podem observar el grau de concentració de la cartera de clients. El despatx que tingui una dispersió de clients més gran té un risc menor d’integració que el que depèn en gran manera d’un sol client o grup empresarial. S’ha de valorar aquesta concentració també a nivell sectorial, ja que si un despatx té una concentració excessiva de clients d’un sector concret com, per exemple, el sector immobiliari o de la construcció, davant d’una contracció, aquell despatx que tingui un nombre més gran de clients del sector en crisi veurà més reduïda la facturació, la rendibilitat i, per tant, la valoració.

En segon lloc, hem d’analitzar la capacitat directiva de la segona línia. Tal com plantejava en el primer paràgraf del present article, davant d’un despatx amb una segona línia de professionals preparats i capacitats per continuar el negoci, en un altre en el qual la segona línia no disposa ni dels coneixements ni habilitats empresarials per continuar el negoci, la valoració del primer sempre serà superior a la del segon.

Seguidament, hem de valorar l’abast geogràfic nacional i internacional. En els últims anys, aquells despatxos professionals especialitzats en un únic mercat local com la ciutat o comunitat autònoma en la qual són presents han estat més vulnerables a la crisi que aquells altres despatxos professionals que tenen els clients repartits per tot el territori nacional.

Finalment, un altre factor clau en la valoració de despatxos professionals és el grau d’internacionalització. A causa de l’actual crisi econòmica que hem patit al nostre país en els últims anys, alguns despatxos professionals han iniciat contactes amb xarxes internacionals o despatxos de menor mida en països europeus (per proximitat) com França o Portugal i països d’Amèrica Llatina (per una qüestió idiomàtica) que són valorats de forma positiva per tercers, ja que permet al despatx una dispersió més gran dels seus ingressos, un menor risc/país i per tant un valor més gran del despatx.

Molts més factors poden ser considerats, si bé al nostre entendre, solen ser criteris subjectius que en moltes ocasions obeeixen a normes internes de valoració que tenen una incidència menor en la valoració d’una empresa de serveis. Tanmateix, el leitmotiv principal a què ens hem de lligar és que “la seva firma d’auditoria o d’advocats tindrà un valor més gran davant tercers com menys imprescindible sigui vostè”.

Juan Bermúdez.

Soci  d’AOB Auditors.

G+ 2 lINKEDIN 2 Twitter 2

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *