Redacció.
12 de juny de 2020.
L’Advocacia i la Procura de Barcelona consideren que, per a la bona marxa de la societat és essencial el bon funcionament de la Justícia, perquè repercuteix en tots els aspectes socioeconòmics, des de les empreses fins a l’administració i els particulars, passant per l’ocupació i la inversió estrangera. Per això, el Col·legi de l’Advocacia de Barcelona i el Col·legi de Procuradors de Barcelona aposten per la necessària digitalització de l’Administració de Justícia i la implantació efectiva de l’Expedient judicial electrònic per afrontar el possible escenari de col·lapse que es preveu en l’Administració de Justícia com a conseqüència de l’aturada de l’activitat judicial durant els tres últims mesos unit als nous procediments derivats de la paralització econòmica motivats per la COVID-19.
Aquesta és una de les principals conclusions que s’han apuntat en el marc del webinar celebrat aquest matí sota el títol “L’Advocacia i la Procura de Barcelona davant el post COVID-19. Reptes i oportunitats” i en el qual han participat la degana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Mª Eugènia Gay, i el degà de Col·legi de Procuradors dels Tribunals de Barcelona, Àngel Quemada. Aquest acte, organitzat per ambdós col·legis amb l’objectiu d’analitzar els reptes i oportunitats que ha plantejat aquesta pandèmia, ha estat moderat pel periodista especialitzat en temes de tribunals de El Periódico de Catalunya, Jesús G. Albalat.
Els dos ponents han coincidit en el fet que la COVID-19 ha posat de manifest les grans mancances de l’Administració de Justícia i, en aquest sentit han destacat que l’escenari que s’han trobat després del reinici de l’activitat judicial, després gairebé tres mesos d’aturada de l’activitat judicial, és el reflex d’aquesta manca de recursos, tant humans com materials, així com la manca de la digitalització de la mateixa, tot i que en una reforma de la Llei Orgànica del Poder judicial de l’ any 1994 ja es va introduir, per primera vegada, la possibilitat d’utilitzar mitjans tècnics, electrònics i informàtics per al desenvolupament de l’activitat judicial i hi ha nombroses disposicions legislatives promulgades per tal de generalitzar l’ús de les noves tecnologies en aquest àmbit.
Mentre que en altres sectors la tecnologia ha permès continuar amb la prestació de serveis, en l’àmbit de l’Administració de Justícia el teletreball ha estat lluny dels nivells que serien desitjables. Per això consideren que per donar un servei públic de qualitat l’Administració de Justícia ha d’adoptar mesures efectives i eficients que ajudin a desencallar aquest col·lapse judicial.
Durant l’acte també s’ha alertat que després de la COVID-19 les durades mitjanes patiran un retard. En aquest sentit s’ha exposat, a manera d’exemple, que si la durada mitjana d’un plet civil abans de la pandèmia era d’un any, d’apel·lacions civils, 1 any i mig; i recursos contenciosos, 3 anys. Ara seran entre 9 mesos i un any addicional.
Per tot això, tant el Col·legi de l’Advocacia de Barcelona com el Col·legi de Procuradors dels Tribunals de Barcelona consideren necessari fer una inversió valenta i decidida en l’Administració de Justícia, ja que d’això dependrà l’efectivitat de les mesures que es prenguin per a la dignificació de la justícia, pilar fonamental per garantir i revitalitzar l’Estat de el Benestar .