Per Patricia Giménez.
Periodista i directora de Fantastictac Comunicació.
El màrqueting i la comunicació d’un despatx d’advocats, si són eficients, poden marcar la diferència entre tenir èxit i aconseguir un gran èxit. Però transmetre, de manera correcta i atraient, els serveis que s’ofereixen al públic no únicament pot accelerar el creixement del despatx, sinó mantenir-lo en alça en els temps de pandèmia que vivim. La notorietat també és un aspecte essencial, i de fet és el primer pas encara que al principi no reporti clients directes. Esforçar-se en aconseguir una excel·lent reputació (la qual cosa ha de ser sempre un objectiu paral·lel) ajudarà a inclinar la balança a persones que estan buscant ajuda legal.
Aquests aspectes poden semblar obvietats, no obstant això, saber executar aquestes claus és la base d’una bona feina en l’esfera comunicacional. Els lletrats no s’han de conformar amb una presència feble i sense periodicitat a les xarxes socials, ni tenir una pàgina web antiquada. O sense blog si per la seva activitat pot ser útil. Ni, per descomptat, amb continguts que manquin de qualitat i que solament siguin publicitaris o estrictament de màrqueting. Posseir les eines no és suficient amb la competència que existeix en l’actualitat. Ni tampoc utilitzar-les sense objectius ni estratègies clares, encara que sí amb paciència. La fama ha de guanyar-se, com vam aprendre en els anys vuitanta.
Clients que segueixen
Recordo, al començament de la meva trajectòria professional com a periodista fa ja més de 20 anys, com els clients em deien l’endemà d’haver publicat un post en el seu compte de Facebook o Twitter quelcom com “no ha vingut ningú avui pel que vas posar ahir a les xarxes”. Amb tots els meus respectes, aquesta pressa és una fal·làcia si es desitja fer una tasca adequada. En l’extrem contrari, no oblido a altres clients que m’ho deien ells mateixos: “això és una carrera de fons, Patricia”, i que ara tenen una enorme repercussió en el seu sector. I que, per aquest motiu, no han deixat de comptar mai amb mi. A la vegada, per descomptat, que han aconseguit una facturació molt notable.
Un exemple admirable d’èxit en aquesta línia són els professionals de Campmany Advocats. El seu equip és imparable i té les coses molt clares. Són, a més, molt estimats no únicament pels seus clients sinó també pel seus seguidors a Youtube, Facebook i Instagram. Tinc l’honor de poder col·laborar com a autònoma amb ells des de fa anys, fins i tot abans de fundar la meva pròpia agència. I per això sóc testimoni i partícip de la quantitat de temps i esforç que dediquen (dediquem) a comunicar, adaptant-nos tant als corrents del mercat com a les demandes de les persones.
El periodisme, no substituïble
Contractar un llicenciat en periodisme, treballi o no sota les indicacions d’un responsable de màrqueting -i acompanyat o no d’altres especialistes de diferents formacions al seu costat-, és sota el meu criteri un dels eixos sota els quals s’articula una bona comunicació. És el que assegurarà la qualitat del treball realitzat, no únicament quant a continguts sinó en tots els aspectes. La capacitat d’anàlisi i documentació d’un periodista, al costat de la seva exhaustivitat, són un punt a favor molt necessari. Sense esmentar els coneixements de redacció i d’ortografia i gramàtica. Així com el fet de saber desembolicar-se en diferents àmbits. En aquest punt, si parlem de l’expert ideal per a un despatx d’advocats, cal no oblidar no obstant això que l’experiència en el camp legal ho és gairebé tot. Perquè atresorar anys de trajectòria en matèria jurídica és el que realment et fa moure’t millor que altres en aquest sector. I investigar i mai deixar de formar-te en l’especialitat del client.
Jo mateixa vaig cursar l’especialització de bellesa i moda en la facultat de Ciències de la Informació, però després la meva vida laboral m’ha conduït a ser experta en advocacia des del punt de vista de la comunicació. I després de la meva àmplia experiència en això, he comprovat que la qualitat (apuntant en tot moment a l’excel·lència) que podem aportar els periodistes en la comunicació jurídica és un enorme valor, i molt benvolgut pels advocats.
Sentències que són notícia
Una altra faceta de molt de valor del treball del periodista en el departament de comunicació d’un despatx és la del gabinet de premsa, és a dir, de contacte amb els mitjans de comunicació perquè publiquin notícies, entrevistes i articles de manera gratuïta. Es tracta d’un treball molt personal de relacions públiques la fi de les quals és que el client aparegui en webs i premsa escrita -o audiovisual- sense haver de pagar per publicitat o per branded content, sinó pel caràcter noticiable i interessant d’un contingut concret. No és aquesta una tasca fàcil, i en aquesta és imprescindible que es tinguin els contactes de confiança adequats. I cuidar-los sense defraudar-los. I, sense dubte, posseir la iniciativa suficient per a aconseguir col·laboracions amb nous mitjans de manera constant. Tot això acompanyat d’una estratègia per a saber com plantejar els oferiments, però amb la sinceritat per davant.
Un exemple clar d’aquesta tasca és que les sentències on s’ha guanyat el cas es converteixin en notícia. Amb l’oportuna redacció prèvia, és molt possible que aquesta història que volem contar -on cal tenir la perícia de saber com destacar de manera implícita el triomf del lletrat- aparegui en diaris, revistes, portals web, etc. Encara que la simpatia i la naturalitat quan es truca per telèfon o s’escriu un e-mail amb la proposta també són un grau! En aquest sentit, al meu judici i a part de la personalitat de cadascun, qui millor pot exercir aquesta funció és un llicenciat en periodisme amb experiència en aquesta classe de gestions. A mi, en repetides ocasions, diferents advocats m’han volgut en la seva línia de foc sobretot perquè em responsabilitzés d’aquesta part del treball.
Al cap i a la fi, del que aquí es tracta és que l’advocat o advocats generin la màxima confiança. I el seu departament de comunicació (sigui intern o extern) ha d’estudiar totes les peces disponibles per a ajudar a completar aquesta missió, encaixant-les i potenciant-les. Explorant tots els camins per a dur-ho a terme, que augmenten amb una freqüència vertiginosa. I no quedant-se a ser un simple braç executor. Finalment, i com a colofó, no puc acabar aquest article sense esmentar el meu lema, que és ‘periodisme, excel·lència i rapidesa’. Perquè no hi ha una altra forma avui dia que cridin tant a la teva porta sinó garantir, com a valor afegit, un servei fluid i ràpid.
2 de febrer de 2021.
Traducció de la versió original en llengua castellana.