Per Gisela Roig.
Barcelona.La direcció dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha anunciat un paquet de mesures encarades a combatre l’incivisme als seus vagons i estacions, que ja es troba en plena vigència. Aquesta es va fer pública el passat dia 3 de juliol a través d’un anunci al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya que s’encarregava d’especificar l’actualització de les condicions d’ús d’aquest transport públic.
L’anunci copça amb el que ja diu la Llei 4/2006, de 31 de març, ferroviària; que és la que inclou les multes corresponents per no portar el bitllet correctament validat, o per seguir un comportament incívic. Aquests comportaments tenen una consideració, bàsicament, d’infraccions lleus amb una multa que arriba fins als 6.000 euros (art. 65).
Les noves normes de comportament cívic que es sumen a les que ja es troben a l’article 50 de la llei anteriorment citada, no venen de nou als usuaris d’aquest transport; però sí que ha sobtat entre la població que s’arribi a multar per elles. Tots estem familiartizats amb les campanyes de sensibilització que es fan tan a escoles com als mateixos transports públics, com ara el famòs “vagò de l’incivisme”. Però finalment, s’ha optat per un sistema de multes, que ja funciona en altres països com Suïssa, amb millors resultats.
Entre aquestes mesures trobem, multes de 100 euros si es posen els peus als seients, si s’escolta música (amb o sense auriculars) a un volum elevat que pugui molestar als altres passatgers, o bé si es posen les maletes o altre equipatge als passadissos dificultant el pas. Sancionar aquestes conductes és un fet que l’opinió pública veu amb bons ulls, en la majoria de casos. On ja no hi ha tant conscens, és en que hi hagi una mateixa sanció de 300 euros tan per aquells qui viatgin sense bitllet com per aquells qui ho facin amb el bitllet equivocat.
A arrel d’aquest anunci, sorgeixen fàcilment dos dubtes:
-Com es podrà fer un seguiment d’aquest comportament cívic dins dels vagons? Si bé és cert que a les estacions dels ferrocarrils hi acostuma ha haver sempre un revisor o més que fan la funció de control i informació; qualsevol usuari d’aquest servei, és conscient que aquesta presència no es repeteix amb tanta normalitat dins dels ferrocarrils. El dubte doncs, és si hi haurà suficient funcionariat per poder abarcar aquesta funció de manera competent, i que aquest anunci no es quedi en paper mullat.
-Per això la mateixa empresa ja ha pensat en una aplicació pels telèfons mòbils intel·ligents perquè els usuaris que vegin aquestes conductes ho puguin denunciar. Solució que segueix la línia que últimament ja s’ha fet servir en el departament d’interior per identificar els vàndals de les manifestacions; i que com ja s’ha comentat anteriorment en aquest diari, no gaudeix del consens dins de la societat.
-Es traslladarà aquest sistema a la resta de transports públics? Aquest és un dubte que s’ha estès entre els usuaris, ja que molts veuen que és un pas endavant per aconseguir una model de societat cívica, però temen que quedi simplement en aquest àmbit i no s’extengui a rodalies, busos o metros.
Per a més informació de totes les mesures preses: