Per A. Salvador.
17 de gener de 2019.
Avui entrevistem a l’Arianna Akhgar, Digital Marketing Manager a Roca Junyent.
Tothom parla a dia d’avui de la necessitat que l’advocacia es transformi digitalment, però ¿quines implicacions reals i efectives té aquesta transformació?
Com dic sempre, no crec que haguem de transformar res, això implicaria canviar tot el que estem fent, ens hem d’adaptar als nous temps, no tenir por a les noves tecnologies i estar al dia de tot el que la famosa “Transformació Digital” ofereix ja que les eines tecnològiques i digitals seran necessàries per a l’ activitat professional diària del advocats.
Aquesta “Transformació Digital” el que suposa és, òbviament, una forta inversió, imprescindible per una altra banda, un canvi cultural en tots els estadis de les organitzacions i la millora en l’automatització de processos. A més, la importància que altres despatxos, com els anglosaxons, li estan donant a la digitalització, suposa in major competència. Això es resumeix en què has de ser-hi a nivell online, estar ben posicionat i al dia de les tendències tecnològiques que no paren d’aparèixer al mercat.
¿Sobreviuran al futur aquells despatxos que no s’adaptin a l’entorn digital?
¿Sobreviurà una botiga que no vengui online? Segurament sí, però en quines condicions? En quina posició quedarà respecte els seus competidors? L’adaptació a l’entorn digital no és una opció, és una realitat ineludible. D’una manera o una altra els despatxos s’adonaran que les maneres de fer ja no són les de fa 20 anys. El món ha canviat en aquest i tots els sectors.
Seria possible imaginar als anys 90 una empresa que no tingués telèfon? La mateixa comparació la podem fer avui dia amb tot el que la digitalització ha suposat en els darrers anys: imaginem una empresa sense web? Sense mail? I això són eines bàsiques del nostre dia a dia… com eludir tot el que la “Transformació Digital” ens portarà en molt curt termini?
¿Com s’està produint la transformació digital a Roca Junyent?
Al Despatx vam dur a terme un procés de reflexió fa 2 anys on vam establir una sèrie d’accions que començaríem a implementar per onades i establint prioritats a curt i mig termini. A dia d’avui estem portant projectes relacionats amb canvi cultural, millora de processos de gestió i millora de visibilitat online. Tenim un equip molt integrat en aquest procés de “digitalització” i perfils amb molts coneixements tècnics. Si bé hem començat a implementar eines que milloren l’automatització de processos i desenvolupant una estratègia digital que involucra a tota la organització la importància d’aquest canvi no és únicament en l’àrea tecnològica, de fet, els projectes que millor resultat estan tenint són els de canvi cultural. Un must per tal de poder dur a terme una correcta “Transformació Digital”.
Últimament, un dels grans debats és la incidència de la intel·ligència artificial en l’advocacia. Podem aventurar-nos a dir que la intel·ligència artificial assumirà aquells serveis més estandarditzats, com les Due Diligence… o anirà més enllà?
La Intel·ligència Artificial pot ser un gran aliat per a la professió. Les noves tecnologies i eines d’optimització de processos han d’oferir a l’advocacia una nova visió sobre quins treballs més recurrents i automàtics podrien derivar-se a mecanismes intel·ligents que ajudin a facilitar la vida de l’advocat. Tasques com revisió de documentació o recerca de jurisprudència són tasques automatitzables que permetrien invertir més temps en altres tasques que no ho són tant i a les que a hores d’ara per falta de temps no es dedica el temps necessari. No obstant, la IA no podrà substituir la tasca de l’advocat, hi hauran tasques que no es podran posar en mans d’una eina artificial però n’hi haurà d’altres que, ara mateix, treuen molt de temps i no suposen un valor afegit, que podran ser derivades a recursos d’IA, la qual cosa permetrà que els advocats del futur puguin posar més èmfasi en altres habilitats com la creativitat, la analítica o l’estratègia del seu negoci.
¿Quin impacte preveus que aquest fet pugui tenir en un futur en els perfils dels advocats joves a seleccionar?
Els joves advocats que inicien el seu camí es veuran clarament en un escenari diferent al que ens vam trobar nosaltres. Les capacitats que es demanaran, o millor dit, que ja es comencen a demanar giren entorn a innovació, creativitat i capacitat analítica. Amb l’automatització de processos i l’arribada de noves tecnologies els despatxos demanen que els joves advocats aportin valor afegit al despatx el qual comença per tenir una mentalitat oberta i al dia del que passa al seu voltant, no només en el món jurídic sinó en tots els àmbits.
¿Què tens en compte, en el teu dia a dia, per gestionar la imatge i la reputació digital d’un despatx com Roca Junyent?
És molt important tenir en compte el sector, com funciona, què es comunica i de què es parla. Monitoritzar els impactes de la marca és bàsic per tal de saber el que diuen de nosaltres. Un cop sabem el que es diu, s’han de valorar les reaccions, tant les positives com les negatives i saber gestionar-les, a través d’estratègies i accions adhoc. Un despatx com el nostre ha de tenir uns protocols d’actuació i ha de saber mantenir una comunicació constant amb l’usuari. És important que tota la organització conegui els valors de la Firma i que aquests es transmetin de manera correcte tant off com online.
En el camp del digital marketing, ¿quin és el impacte directe que pot tenir el anàlisis del big data? ¿Podem parametritzar la reputació digital o el social engagement d’una firma?
L’aparició del Big Data en relació directe amb el Marketing Digital ha servit per a deixar constància del que ja sabíem però no havíem acabat de interioritzar i resumeix molt bé la següent frase: “Those who rule data will rule the entire world”. Les dades són l’or del S.XXI, un recurs vital al qual abans no teníem accés i que s’ha convertit en imprescindible per a qualsevol tipus d’empresa i sector. En el món del marketing digital ja s’està treballant en models d’estadística avançada per tal de reduir tempos i millorar processos. Tot això suposa entendre millor al client, poder predir el seu comportament (important en el customer decision journey), optimització d’accions de marketing i millora del retorn de la inversió.
Segurament en el futur pròxim, el comportament dels usuaris es pugui parametritzar a un nivell de detall al que avui no hi arribem per tal de conèixer les accions que es requereixen de manera individualitzada per a atreure un usuari però de moment això està en procés.
En aquest sentit, ¿quins són els majors reptes als que t’has arribat a enfrontar en aquesta tasca?
El major repte amb que m’he trobat ha estat donar a entendre què es realment el marketing digital, en què consisteix, per a què serveix, quin retorn podem obtenir de la inversió en accions i estratègies digitals. En aquest sector hi ha molt tecnicismes què, òbviament, a gent que no es dedica, com els advocats, poden ser difícils d’entendre i de pair.
Per acabar, una predicció; ¿com preveus que sigui l’advocacia en 20 anys?
Avui dia ja parlem de conceptes com robòtica, impressores 3D, realitat virtual, ciberdelictes, prova digital, bitcoins… fa 20 anys ens podíem arribar a imaginar que conviuríem amb aquests conceptes en el nostre dia a dia?
La “Quarta Revolució Industrial” ens ha obert la finestra a un nou món ple de recursos. El “Internet of Things” ha permès la Inter connectivitat dels objectes quotidians i l’anàlisi de dades. Com no aprofitar tot el ventall de possibilitats que això ofereix? I això només és la punta de l’Iceberg. Amb la rapidesa amb què avancen les noves tecnologies què podem esperar en 15 o 20 anys? La Intel·ligència Artificial jugarà un paper fonamental en el nostre dia a dia, en l’aplicació de tasques quotidianes. És per això que hem d’aprendre a tenir visió i a seguir les últimes tendències. D’aquesta manera podrem tenir advocats digitals i despatxos digitalitzats que proveeixin als seus clients del millor servei possible avançant-se a les seves necessitats futures.